dysleksja – nauka czytania metodą Davisa®

10-15% dzieci i tyle samo dorosłych w Polsce ma problemy z czytaniem. Nie zawsze są one formalnie zdiagnozowane. Jeśli ten problem dotyka Ciebie lub Twoje dziecko możesz skorzystać z nauki czytania metodą Davisa. Są to zajęcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych z dysleksją, którzy chcą przezwyciężyć swoje problemy w sposób pozytywny. Metoda ta, w odróżnieniu od wielu innych metod, nie skupia się jedynie na objawach dysleksji, ale działa na dużo głębszym poziomie, pozwalając pozbyć się jej przyczyn.

Davis w swojej metodzie głównie skupia się na tym, żeby dziecko albo nie wchodziło w stan dezorientacji, albo, jeśli już się w nim znajdzie, potrafiło się z niego wydostać. To pierwszy filar metody. Kolejny dotyczy zmiany techniki czytania. Uczy się, aby dyslektyk przemieszczał wzrok z lewej strony do prawej, zamiast chaotycznego wędrowania wzrokiem po tekście. Trzeci filar to rozbrajanie słów-pułapek. W czasie zajęć wyłapujemy słowa, które sprawiają dziecku trudności podczas czytania. Tworzymy taką indywidualną listę słów-pułapek i wpisujemy na nią te wszystkie wyrazy powodujące dezorientację. Prosimy dziecko, aby za pomocą bardzo ważnego narzędzia, jakim jest plastelina, stworzyło trójwymiarowy obraz każdego z tych słów – własny autorski „model”. Dziecko dyslektyczne myśli obrazami, podczas gdy większość z nas myśli słowami – dokonujemy tu podziału na werbalny i niewerbalny sposób myślenia. Dyslektyk myśli zatem niewerbalnie i musi zbudować sobie obrazy słów, których „nie widzi”. Jeśli zrobi to za pomocą plasteliny, ten obraz utrwali się w jego głowie. Kiedy kolejny raz trafi na to samo słowo w tekście, będzie mógł odnieść się do ulepionego wcześniej modelu, który „zakodował się” w jego pamięci. W ten sposób dziecko coraz rzadziej trafia na słowa-pułapki, z którymi wcześniej sobie nie radziło. Dzięki temu czytany tekst staje się dla niego bardziej zrozumiały, a czytanie bardziej płynne i przyjemniejsze. Praca z plasteliną ma jeszcze jedną istotną funkcję terapeutyczną – jej dotyk rozluźnia, znacznie zmniejsza u dziecka poziom stresu, który przecież także jest czynnikiem wywołującym stan dezorientacji.

Uczestnictwo w Programie Korekty Dysleksji Metodą Davisa®:

Organizacja zajęć
Program Korekty Dysleksji Metodą Davisa® to zajęcia indywidualne, realizowane w ciągu 30 godzin – 5 dni po 6 godzin lub 6 dni po 5 godzin w przypadku młodszych dzieci. Osoba, która będzie kontynuować pracę w domu z dzieckiem, ostatniego dnia zajęć uczy się metody.

Program jest prowadzony w Osowcu, koło Grodziska Mazowieckiego (dla osób dojeżdżających możliwość noclegu w pobliżu) lub w domu klienta (województwo mazowieckie), po wcześniejszym uzgodnieniu.

Więcej informacji o programie Davisa możesz znaleźć na stronie: www.dardysleksji.pl

Zajęcia prowadzi Agnieszka Łubkowska.